Nee meneer, het geloof is niet netjes.

Iemand die mij verteld dat geloof een goed iets is, zal mij hard horen nadenken. Sinds mensen bestaan is het geloof gewoon een excuus om geweld en elke andere vorm van geweld toe te laten. Of ik geloof meneer? Ja, ik geloof….Maar heb ik daar een instituut voor nodig, Nee meneer!

Laten we eens het geloof onder de loep nemen. Kijk eens goed naar deze foto hier..een christelijk gezin uitgemoord door moslims. Zie hoe de mensen er omheen staan en met een mobiel gauw nog even een foto maken, van dit afschuwelijk tafereel.

Dit is dan geloof..en toevallig zijn dit nu moslims die deze slachtpartij gemaakt hebben, maar laten we vooral niet vergeten dat eeuwenlang moorden en oorlogen zijn gevoerd onder het mom van christendom! Het is dan ook hypocriet om nu alle ellende aan de moslims toe te schrijven. Maar hypocriet zijn dat is wel aan het christendom toe vertrouwd, toch meneer?
image

Het heilig woord schijnt het recht te breien dat iedereen die anders was maar uitgeroeid moest worden. Vrouwen die anders in het leven stonden werden vroeger op de brandstapel gegooid, ook het stenigen was niet onbekend in het
christendom.
En oorlog voeren omdat landen een ander geloof hadden..of dat men zichzelf heer en meester voelde als christenen. Onderdrukking van vrouwen is nog actueel, zelfs in ons land ik noem de SGP.
Homo’s worden niet getolereerd. Maar als christenen schijn je je toch maar mooi mogen te vergrijpen aan kleine kinderen. En dan zeggen: Ich habe es nicht…Nee meneer, het geloof is niet mooi. In de avond bidden zodat God het je vergeeft? Of nog erger, naar de kerk gaan met vrouw en kinderen, terwijl je een dag daarvoor op de wallen bent geweest en alle ramen even een poetsbeurt hebt gegeven. Of buitenechtelijke relatie hebben dan in de kerk bidden voor vergevenis en dan is alles goed. Misschien is het handiger meneer, als de mens bij voorbaat goed probeert te zijn, denkt u ook niet meneer.

Het vaticaan, is een instituut van macht en rijkdom, het heeft niets met de bijbel te maken, meneer! Het is een verrijking van persoonlijk genot, over de ruggen van gelovigen.

Kijk meneer, wat ik nu niet goed begrijp is de hetze tegen de moslims. Neem nu eens de joden, in de tweede wereld oorlog zijn ze op de meest vreselijkste wijze uitgemoord. Enkel omdat ze joods waren..in principe heeft het ook met het geloof te maken.
image

Nu zou je denken meneer, dat men daar van geleerd heeft. Maar nu in Israël, het land van de Joden vecht men al jaren tegen een klein groepje mensen..waarom? Omdat zij moslims zijn en ook daar willen wonen..een klein stukje land, meneer. Israël gesteund door (het schuldgevoel van de) westerse wereld, maakt zich schuldig aan dezelfde praktijken als hen is overkomen.
image

Tegen een volk wat niet eens zichzelf goed kan verdedigen, enkel en alleen met zelfmoordacties. Nee meneer, het geloof is niet mooi.
Geloof en geweld meneer, gaan hand in hand. Het maakt dus niets uit om welk geloof het eigenlijk gaat of om welk heilig boek het betreft, het is gewoon een excuus om oorlogen te creëren, meneer! Het geloof is een wapenindustrie geworden.

Ik geloof, ja meneer.
Ik geloof in mezelf, meneer. Ik geloof in mijn kinderen en mijn vrienden. Ik geloof in het goede van de mens. Ik geloof dat het heilig boek, of dat nu de bijbel is of de koran je eigenlijk leert dat God of Allah in jezelf zit. Het is de kracht die je in jezelf vindt. Het zelfvertrouwen, je medemens helpen. Goed zijn voor elkaar. Ieder mens is namelijk bijzonder, ongeacht welke kleur, achtergrond, handicap of juist niet, homo of hetro. We zijn allemaal mensen, dat is geen verschil. En onze verschillende manieren van leven moeten we zien als een verrijking van elkaar, het is niet eng het is mooi.
Nee, het geloof zit in jezelf en wie zichzelf kan bekritiseren maar ook van zichzelf kan houden, staat ook open voor anderen en hun levenswijze. En dat meneer is wat ik mijn kinderen leer. God, Allah of wie dan ook, zit in jezelf.

De hetze tegen de moslims en omgekeerd, is uit pure haat. Haat is angst, onbegrip..Pas als mensen leren om eerst zichzelf onder de loep te durven nemen. Pas als mensen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties. Pas als mensen oprecht, Sorry durven te zeggen. Pas als mensen meer op zichzelf vertrouwen en zelf leren te kijken en te denken. Pas als mensen elkaar respecteren en vertrouwen. Pas dan heeft haat geen invloed meer of stukken minder.
En dan meneer, begrijp je wat geloof is.

2 thoughts on “Nee meneer, het geloof is niet netjes.

Plaats een reactie